Normaal:
€20.00
Scholier:
€5.00
Student:
€10.00
Porgy Crew:
€0.00
Vriend:
€16.00
AFGELAST
zo 26 Dec 2021
Deur open:
14:00 uur
Aanvang:
15:00 uur
Einde:
17:00 uur
Zangeres Karin Strobos, pianiste Daria van den Bercken en fluitiste Felicia van den End maken van hun verschillen een succes. De uiteenlopende klankwerelden van stem, fluit en piano: voeg ze samen en het werkt. Zij brengen elk hun eigen smaak en ervaringen in en komen zo tot een dikke toef slagroom op hun imponerende sololoopbanen.
Karin Strobos begint als understudy bij De Nederlandse Opera. Door ziekte van de hoofdrolzangeres mag zij echter onverwacht de première zingen in de belangrijke rol van Octavian uit Der Rosenkavalier van Richard Strauss. Het wordt haar daverende debuut bij De Nederlandse Opera en haar internationale doorbraak.
Ze studeert in 2007 met onderscheiding af aan het Utrechts Conservatorium. Ze volgt de internationale Liedklas van de Duitse bariton Udo Reinemann. Ze behaalt vele prijzen zoals het internationale zangconcours in Mâcon, en samen met Daria van den Bercken en Felicia van den End de publieksprijs bij de concertserie Het Debuut.
Karin Strobos speelt in operaproducties van onder andere De Nederlandse Opera, Opera Zuid en de Nationale Reisopera. Ook is zij veelvuldig te horen bij verschillende festivals en orkesten, waaronder het Grachtenfestival waar zij in 2011 de gelijknamige prijs wint. In 2012 wordt Strobos gevraagd door de ZaterdagMatinee voor de opera 'Andreas weent' van Peter-Jan Wagemans. Na een concert in januari 2013 met het Noord Nederlands Orkest mag ze het Gouden Viooltje in ontvangst nemen, een prijs voor uitzonderlijk muzikaal talent uit Noord-Nederland. Strobos vertolkt operarollen in 'Armide (Wotq.45)' van Christoph Willibald von Gluck bij de Nederlandse Opera en als Rosina in 'Il barbiere di Siviglia' van Gioacchino Rossini.
Pianiste Daria van den Bercken gaat in1990 piano studeren in de jong talentklas van het Rotterdams conservatorium bij de Russische pianiste Mila Baslawskaja en later bij Naum Grubert aan het Conservatorium van Amsterdam en bij Leonard Hokanson en Menahem Pressler aan de fameuze Jacobs School of Music in Bloomington, Indiana, VS.
Op verschillende concoursen wint Daria de eerste prijs, zoals op het nationale Prinses Christina Concours, het Steinway Concours en het concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland.
In 2007 maakt Daria haar solodebuut met het Rotterdams Philharmonisch Orkest met het pianoconcert van Clara Schumann. De Nederlandse pers noemt het 'Daria's daverende debuut'. Sindsdien is zij een regelmatig terugkerende solist bij dit formidabele orkest.
Zij musiceert regelmatig met een scala aan belangrijke musici zoals bariton Henk Neven, de klarinettist Michael Collins, de fagottist Bram van Sambeek, het Russische Atrium Kwartet en de Nederlandse kwartetten Parkanyi en Ruysdael.
Ze gaat zich verdiepen in Georg Friedrich Händel en besluit via crowdfunding zelf een cd-opname te realiseren en weet via opzienbarende concerten en internet het grootste bedrag voor de opname bij elkaar te sprokkelen. Voor dit bijzondere project 'Händel at the piano' ontvangt zij de Amsterdam Kunst Prijs 2012.
Fluitiste Felicia van den End begint op haar tiende met fluitspelen. In 1998 wordt Van den End toegelaten in de Jong Talentklas van het Utrechts Conservatorium waar ze gaat studeren bij Abbie de Quant. Al snel krijgt ze een plek als fluitiste in het Domstad Jeugd Orkest. Zowel in 1997 als in 1998 wint Felicia van den End de eerste prijs bij het Nationaal Fluitconcours. In 2002 gaat Van den End op tournee door Japan.
Zij wint bovendien de eerste prijs bij het Prinses Christina Concours. Een optreden in de Carnegie Hall in New York is het gevolg. En nog een eerste prijs, deze keer bij het internationale fluitconcours Jeunesses Musicales in Boekarest. Tot slot van dit jaar krijgt Van den End de 'Essent Music Award' voor jong talent toegewezen.
In 2005 gaat zij in Parijs studeren aan het Conservatoire National de Supérieur bij Pierre-Yves Artaud. Ook vinden er dit jaar optredens plaats met het Gustav Mahler Jugend Orchester en het Gustav Mahler Academy Orchestra. Zij sluit haar postgraduate studie in Geneve af bij Jacques Zoon.
Ze verschijnt regelmatig in concertzalen in Nederland en het buitenland zoals in de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Afrika, het Midden-Oosten, Duitsland en Frankrijk. Felicia van den End is lid van het New European Ensemble dat zich richt op het uitvoeren van hedendaagse muziek.
Programma
George BizetChansons Bohême (uit Carmen)
1838-1875
Jules Massenet Va! Laissez couler mes larmes
1842-1912(uit Werther)
Élegie
Gabriel Fauré Fantaisie voor fluit en piano in e opus 79
1845-1924
Le papillon et la fleur opus 1/1
Au bord de l’eau opus 8/1
Clair de lune (Menuet) opus 46/2
La fée aux chansons opus 27/2
Georges Hüe Soir Païen
1858-1948
Claude Debussy Reflets dans l'eau (piano solo)
1862-1918
Astor PiazzollaTango (fluit solo)
1933-1990
Manuel de Falla Siete canciones (zang en piano)
1876-1946
Gioacchino Rossini uit ‘La Cenerentola’ Non piu mesta
1792-1868
Karin Strobos begint als understudy bij De Nederlandse Opera. Door ziekte van de hoofdrolzangeres mag zij echter onverwacht de première zingen in de belangrijke rol van Octavian uit Der Rosenkavalier van Richard Strauss. Het wordt haar daverende debuut bij De Nederlandse Opera en haar internationale doorbraak.
Ze studeert in 2007 met onderscheiding af aan het Utrechts Conservatorium. Ze volgt de internationale Liedklas van de Duitse bariton Udo Reinemann. Ze behaalt vele prijzen zoals het internationale zangconcours in Mâcon, en samen met Daria van den Bercken en Felicia van den End de publieksprijs bij de concertserie Het Debuut.
Karin Strobos speelt in operaproducties van onder andere De Nederlandse Opera, Opera Zuid en de Nationale Reisopera. Ook is zij veelvuldig te horen bij verschillende festivals en orkesten, waaronder het Grachtenfestival waar zij in 2011 de gelijknamige prijs wint. In 2012 wordt Strobos gevraagd door de ZaterdagMatinee voor de opera 'Andreas weent' van Peter-Jan Wagemans. Na een concert in januari 2013 met het Noord Nederlands Orkest mag ze het Gouden Viooltje in ontvangst nemen, een prijs voor uitzonderlijk muzikaal talent uit Noord-Nederland. Strobos vertolkt operarollen in 'Armide (Wotq.45)' van Christoph Willibald von Gluck bij de Nederlandse Opera en als Rosina in 'Il barbiere di Siviglia' van Gioacchino Rossini.
Pianiste Daria van den Bercken gaat in1990 piano studeren in de jong talentklas van het Rotterdams conservatorium bij de Russische pianiste Mila Baslawskaja en later bij Naum Grubert aan het Conservatorium van Amsterdam en bij Leonard Hokanson en Menahem Pressler aan de fameuze Jacobs School of Music in Bloomington, Indiana, VS.
Op verschillende concoursen wint Daria de eerste prijs, zoals op het nationale Prinses Christina Concours, het Steinway Concours en het concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland.
In 2007 maakt Daria haar solodebuut met het Rotterdams Philharmonisch Orkest met het pianoconcert van Clara Schumann. De Nederlandse pers noemt het 'Daria's daverende debuut'. Sindsdien is zij een regelmatig terugkerende solist bij dit formidabele orkest.
Zij musiceert regelmatig met een scala aan belangrijke musici zoals bariton Henk Neven, de klarinettist Michael Collins, de fagottist Bram van Sambeek, het Russische Atrium Kwartet en de Nederlandse kwartetten Parkanyi en Ruysdael.
Ze gaat zich verdiepen in Georg Friedrich Händel en besluit via crowdfunding zelf een cd-opname te realiseren en weet via opzienbarende concerten en internet het grootste bedrag voor de opname bij elkaar te sprokkelen. Voor dit bijzondere project 'Händel at the piano' ontvangt zij de Amsterdam Kunst Prijs 2012.
Fluitiste Felicia van den End begint op haar tiende met fluitspelen. In 1998 wordt Van den End toegelaten in de Jong Talentklas van het Utrechts Conservatorium waar ze gaat studeren bij Abbie de Quant. Al snel krijgt ze een plek als fluitiste in het Domstad Jeugd Orkest. Zowel in 1997 als in 1998 wint Felicia van den End de eerste prijs bij het Nationaal Fluitconcours. In 2002 gaat Van den End op tournee door Japan.
Zij wint bovendien de eerste prijs bij het Prinses Christina Concours. Een optreden in de Carnegie Hall in New York is het gevolg. En nog een eerste prijs, deze keer bij het internationale fluitconcours Jeunesses Musicales in Boekarest. Tot slot van dit jaar krijgt Van den End de 'Essent Music Award' voor jong talent toegewezen.
In 2005 gaat zij in Parijs studeren aan het Conservatoire National de Supérieur bij Pierre-Yves Artaud. Ook vinden er dit jaar optredens plaats met het Gustav Mahler Jugend Orchester en het Gustav Mahler Academy Orchestra. Zij sluit haar postgraduate studie in Geneve af bij Jacques Zoon.
Ze verschijnt regelmatig in concertzalen in Nederland en het buitenland zoals in de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Afrika, het Midden-Oosten, Duitsland en Frankrijk. Felicia van den End is lid van het New European Ensemble dat zich richt op het uitvoeren van hedendaagse muziek.
Programma
George BizetChansons Bohême (uit Carmen)
1838-1875
Jules Massenet Va! Laissez couler mes larmes
1842-1912(uit Werther)
Élegie
Gabriel Fauré Fantaisie voor fluit en piano in e opus 79
1845-1924
Le papillon et la fleur opus 1/1
Au bord de l’eau opus 8/1
Clair de lune (Menuet) opus 46/2
La fée aux chansons opus 27/2
Georges Hüe Soir Païen
1858-1948
Claude Debussy Reflets dans l'eau (piano solo)
1862-1918
Astor PiazzollaTango (fluit solo)
1933-1990
Manuel de Falla Siete canciones (zang en piano)
1876-1946
Gioacchino Rossini uit ‘La Cenerentola’ Non piu mesta
1792-1868