Cultuurpodium Porgy en Bess
Stichting Porgy & Bess Programma
Noordstraat 52
4531 GJ Terneuzen
Telefoon 0115-613293

Rekening nr: NL49RABO0119855186
KvK. nr.: 22060064
BTW nr.: NL 815845844-B02

Openingstijden:
vrijdagavond vanaf 19.00 uur
zaterdag vanaf 13.00 uur
en vóór en na voorstellingen

Viper Mad

Local Heroes

Kaartverkoop aan de zaal.

za 23 Nov 2019
Deur open:
19:00 uur
Aanvang:
20:30 uur
Einde:
22:30 uur

Entree €7,50

Viper Mad is ook de naam van het nieuwe project van Bjorn Uyens, die eerder furore maakte met Dress (intense gitaarrock met een flinke stoot adrenaline) en Dassuad (sfeervolle indiepop die vergelijkingen opriep met dEUS en Sparklehorse). Samen met zijn neef Peter Sprengers, Bob Kuijl en Sjoerd van Helmond slaat hij een nieuwe richting in. Onweerstaanbaar swingend, met een hoofdrol voor de soepele groove van de ritmesectie in plaats van de gitaren. Sterke songs met pakkende melodieën vormen nog altijd de basis, maar ze klinken volkomen anders dan voorheen. De muziek heeft een andere tred – niet meer hard rennend of kalm in een auto rijdend, maar losjes door de stad lopend op een broeierige zomeravond. 
Het is een toegankelijk, eigen en herkenbaar geluid – en zo gevarieerd dat je van de ene in de andere verbazing valt. Dan weer venijnig bluesy, dan weer lief poppy; het ene moment serieus bespiegelend, het volgende moment zo speels en schalks als Serge Gainsbourg. 

Uyens vertelt dat de nieuwe sound organisch ontstond toen hij in 2013 meedeed aan het rondreizende festival Popronde. ‘Ik speelde onder meer in broodjeszaken, cafés en kerken, met een geïmproviseerde band zonder echte drummer, maar wel met beats en een trommel. Tijdens die tour zijn we steeds swingender gaan spelen, omdat dat aansloeg bij het publiek dat ons niet kende.’Na de Popronde ging hij experimenteren met elektronische ritmes maar vond dat te kil. ‘Uiteindelijk heb ik een handgemaakte trommel (met mallet en stick) en een tongue drum (soort mini-vibrafoon) gekocht, waarmee ik beats ging maken. Het accent op de eerste tel – dat zo leidend is in rock en dance – kwam daar niet meer in voor. Dat maakt het swingend, sexy en aards om te spelen. En het schept meer ruimte voor het verhaal en de sfeer.’ 

Muzikale inspiratiebronnen zijn voor hem onder meer: 
- Blues: ‘Dan gaat het mij vooral om de manier van spelen. Ik hou erg van het principe van vraag en antwoord, tussen tekst en instrument. Ik zing een regel, waarna er ruimte is voor een muzikant om te antwoorden met een lick of een slag.’ 
- Dub: ‘‘Ik hou niet van reggae, wel van dub. Dub is reggae maar dan met de bas, drums, blazers en zang uit elkaar getrokken en opnieuw opgebouwd met spring reverbs en band-echo’s. Dat wilde ik ook met mijn liedjes. Kijken hoeveel je weg kan halen zonder de kern te verliezen. Vervolgens heb ik alles uit elkaar getrokken en opnieuw in elkaar gezet.’ 
- De R&B-pop uit het nieuwe millennium: ‘Wat zo gaaf is van de popmuziek van de jaren 2000 zijn de beats van Timbaland (zoals in Maneater van Nelly Furtado) en The Neptunes. Maar ook een track als Royals van Lorde, wow. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar als je mij een floortom en een mallet of stick geeft, komt dat eruit. Het is gewoon heel fijn om te spelen.’ 

In sommige nummers horen we een huppelende gitaar die aan Afrikaanse pop doet denken. ‘Dat zou ik zelf niet zo snel zeggen. Ik luister wel veel naar Fela Kuti en ook King Ayisoba vind ik te gek.’ En ja, Talking Heads of LCD Soundystem, met die diepe grooves en loops die telkens terugkomen... ‘Toch wel veel invloed dan’, moet hij toegeven. 

‘Vrolijk dartelen is er niet bij’, schreef een recensent eens over Dassuad. Viper Mad klinkt een stuk zonniger. Vrolijk zou Uyens het zelf nog altijd niet noemen. ‘Dan denk ik aan blij. Ik vind het eerder hoopgevend of louterend. Zoals een goed einde van een dramatische film. Dat gevoel.’ 

Sietse Meijer, 2019 

www.facebook.com/vipermad
www.vipermadmusic.com

door Jan Willem, 6 september 2019 
NNM: Viper Mad – First 
NNM is een serie waarin we nieuwe muziek van Nederlandse artiesten bespreken. 

Viper Mad – First (cd, EM Records)In de spiegel kijken kan heel confronterend zijn, maar het levert toch met enige regelmaat tot nieuwe inzichten of aanknopingspunten. Dat gevoel heb ik altijd gehad met de muziek van Bjørn Uyens, zowel qua persoonlijke beleving als hoe hij zijn muziek lijkt te ontwikkelen. Hij komt namelijk keer op keer met net weer andere indierock op de proppen, die als een bloem steeds iets meer opengaat maar wel altijd typisch bij deze beroepsmelancholicus blijft passen. Dat begint allemaal in 1997 met zijn geweldige band Dress, waarvan de 3 prachtalbums Self-important (2001), The Image Reduction Plan (2003) en The Confort Collector (2009) zijn verschenen, gevolgd door Dassuad met hun album Drive (2013). Het laatste en enige wapenfeit van deze groep en Uyens tot nu toe, die op veelbelovende wijze een ander meer extrovert geluid aan de dag legt. Uyens werkt met altijd met uitstekende (gast)muzikanten, zoals Maarten Kooijman, Jochem Klijnman, Empee Holwerda, Corno Zwetsloot, Ineke Duyvenvoorde, Cees Appeldoorn en Marg Van Eenbergen. Er is nu een nieuwe band opgestaan rond Bjørn, die luistert naar de naam Viper Mad. 

In 2018 richt Uyens alias Dassuad (zang, gitaar, percussie) samen met zijn neef Peter Sprengers aka Peer de Heer (drums) deze band op. Beide kennen een andere muzikale aanvliegroute, maar landen op dezelfde bodem. Uyens heeft van zich laten horen met indierock, al dan niet gelardeerd met postrock en folk, terwijl Sprengers meer het jazzcircuit heeft doorlopen. Dat dit elkaar bepaald niet bijt, blijkt wel uit het debuut First. De groep bestaat inmiddels ook uit Bob Kuijl (rhodes, zang) en King Leo (bas, zang). Ze presenteren 10 songs, die een pakkende cocktail vormen van indierock, dub, coolwave, jazz en zelfs afrobeat. Het levert een ijzersterk en consistent doch afwisselend geheel op, met diverse instant klassiekers die je niet meer loslaten en diep onder je huid kruipen. Viper Mad laat een extrovert en tegelijkertijd sober geluid horen, dat gehuld is in een heerlijk melancholische en dikwijls ook nachtelijke atmosfeer. Daar draagt de prachtig emotioneel geladen stem van Uyens zeker aan bij. Ze mogen rekenen op steun van diverse gasten op zang, trompet, gitaar, percussie en vast nog meer. De muziek positioneert zich op eigenzinnige, bescheiden wijze ergens tussen Fink, Matt Bauer, Flying Horseman, Radiohead en The xx. Daar zouden ze het ook buiten onze landgrenzen ver mee kunnen schoppen. Een broeierig, meeslepend en bovenal wonderschoon debuut!

Luister Online:
https://open.spotify.com/artist/0MsZ7LcfEl0ZyyT7UApJVd?si=gnDCBa3RQ8SVOPDMYcX59Q 
First (album)

Anderen bekeken ook:

Cultuurpodium Porgy en Bess
Stichting Porgy & Bess Programma
Noordstraat 52
4531 GJ Terneuzen
Telefoon 0115-613293

Rekening nr: NL49RABO0119855186
KvK. nr.: 22060064
BTW nr.: NL 815845844-B02

Openingstijden:
vrijdagavond vanaf 19.00 uur
zaterdag vanaf 13.00 uur
en vóór en na voorstellingen