Recensies Concerten

Kerstrecital 2de Kerstdag, 26 december 2022

Maria Milstein viool en Hanna Shybayeva piano
werken van Mozart, Bach Silvestrov en Prokofiev

ontroerend en muzikaal doorvoeld Kerstrecital
Jeanette Vergouwen-de Caluwe

Na alle glitter, volle magen en kerstwensen, is het kerstrecital op tweede kerstdag in Porgy en Bess Terneuzen al jaren een moment van rust, bezinning en warmte. Na twee jaar zonder recital, vanwege Corona lockdowns, werd de draad weer opgenomen door violiste Maria Milstein en pianist Hanna Shybayeva. Zij brachten een knap opgebouwd programma, waarin verschillende muziekstijlen aan bod kwamen.

De sonate in Bes voor viool en piano schreef Mozart in 1784 voor de violiste Regina Strinasacchi. Milstein en Hanna Shybayeva verzorgden een stijlvolle interpretatie. Na de prachtige prelude viel de zacht, strelende melodielijn van de viool op en de evenwichtige samenwerking tussen de twee musici. In het Andante met een sombere sfeer was de muzikale passie voelbaar en het Allegretto in rondovorm met ingenieuze vondsten en verrassingen zorgde voor een feeststemming. Meteen was duidelijk dat er deze middag met passie en finesse gespeeld werd. Heerlijk die afwisseling van hard en zacht, de abrupte stiltes, de pregnante akkoorden en de vlotte en vloeiende loopjes.

De bewerking van de bekende aria Schafe können sicher weiden (Bach) van Egon Petri werd door Shybayeva genuanceerd gespeeld. Zij wist met een sobere pedaalwerking de tonen net iets meer mee te geven waardoor de melodie aan kracht won en het karakter van het klavecimbel (korte tonen) behouden bleef.

De tweede vioolsonate BWV 1015 van Bach werd aangekondigd als een verrassingscadeautje voor kerst en jawel, het werd een uitvoering met balsem voor het hart. Bach zorgde in deze vioolsonates voor klavecimbel en viool ervoor dat het toetsinstrument geen begeleidende- moest spelen maar een evenwaardige partij. Lyrische melodieën die de warmte van het spel van deze musici overbrachten naar een ademloos luisterend publiek. Met een heerlijk vloeiende melodie in het Allegro assai en een werkelijk schitterende saamhorigheid tussen de twee instrumenten in het Andante, dat schrijnend en emotioneel overkwam. De finale met het fugatische thema zorgde ervoor dat de feeststemming weer terugkwam.

Na de pauze nam de intensiteit nog verder toe. Post Scriptum (1990) van Valentin Silvestrov werd een openbaring. In dit werk zou de Oekraïense componist afscheid hebben genomen van de klassieke stijlen in de muziek. Als je dit werk voor de eerste keer hoort, vermoed je dus moderne akkoorden, dissonanten en atonaliteit. Maar na het begin met die droevige melodie word je meegetrokken in een totaal andere wereld. Beklijvende muziek met snelle sfeerwisselingen, frasen met dissonanten, onstuimige passages, verstilling, donkere tonen, sterke pizzicati, die klinken als tikkende tijdbommen, en dan steeds weer die terugkerende smartelijke melodie. En alles gespeeld met een diepe voelbare emotie. Schitterend.

Het laatste werk Sonate voor viool en piano in D van Prokofiev, gebaseerd op de fluitsonate die hij in het Oeralgebergte in oorlogstijd herschreef voor zijn vriend, de violist David Oistrach, die onder de indruk was van de klassieke stijl en het onweerstaanbare elan van het werk. In het Scherzo (Presto) waren technische hoogstandjes te horen, mede omdat de twee motieven qua ritme niet echt accorderen en tenslotte toch volledig in elkaar vloeiden zodat de spanning overging in een oplossing. De expressieve romance in het Andante klonk als een lieflijke droom en werd gevolgd door een meer dan virtuoos slotdeel. Beide musici etaleerden een technische beheersing en hadden geen moeite met de acrobatische grepen en akkoorden. Na het korte lyrisch, meditatieve interludium, wervelden de muziek onder hun handen naar een krachtig gebracht fortissimo finale akkoord. Een hoogstaand recital vol sfeer en emotie.

Cultuurpodium Porgy en Bess
Stichting Porgy & Bess Programma
Noordstraat 52